Adaptační program – vstup do mateřské školy pravou nohou (nejen pro dítě)

Vstup do mateřské školy není snadný pro dítě ani pro rodiče, je velkou a náročnou změnou pro celou rodinu. Poradíme Vám však, jak sebe i dítě na tento velký krok připravit. Paní učitelky jsou dětem vždy nápomocny. Je však dobré vést děti k samostatnosti již doma, aby byly ve škole sebejisté.

Co je dobré dítě naučit před vstupem do mateřské školy:

  • obouvat a zouvat přezůvky a boty
  • poznat si své oblečení (preventivně si vše podepište, předejdeme tak záměnám)
  • oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (vždy myslete na to, aby byla pro děti práce snazší, vyhněte se drobným knoflíčkům, zapínání na zádech, páskům…)
  • zvládat chůzi po schodech
  • umí jíst samo lžící, pít ze skleničky
  • setrvat na místě během jídla
  • nová jídla alespoň ochutnat
  • umývat si ruce mýdlem, utírat do ručníku, ovládat kohoutek
  • používat kapesník, vysmrkat se
  • používat toaletu, říci si, pokud potřebuje na WC
  • reagovat navázáním očního kontaktu při zavolání svého jména
  • ochotně chodit za ruku (zejména venku, na schodišti)
  • respektovat pravidla a autoritu učitelky
  • snažit se vědomě používat zdvořilostní chování – pozdravit, poděkovat, požádat
  • včas před nástupem do školky zvykat dítě na spánek bez plenek

Přípravu do MŠ provádějte společně, děti si tak lépe zapamatují své věci. Ve školce dítěti ukažte, kde věci ukládáte (v šatně, ve třídě…), popřípadě je nechte věci si uložit.

Rodiče mohou s dětmi navštvit MŠ již během zápisu, kdy pořádáme také DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ. Děti se tak postupně seznamují s prostředím mateřské školy, s kamarády, učitelkami a ostatním personálem. Přijaté děti mohou navštívit v doprovodu svých rodičů MŠ po zápise a v době otevření provozu MŠ v době hlavních prázdnin – po domluvě.

Prvním předpokladem zahájení docházky dítěte do MŠ je zvládnutá základní sebeobsluha a seberegulace dítěte. To znamená, že dítě se nepočůrává, nepokakává a to ani doma, ani ve školce, je z domova vedeno ke snaze samostatnému utírání se s dopomocí dospělého, má snahu spolupracovat také na převlékání, umí smrkat. Pokud se dítěti občas stane, že WC „nestihne“, řešíme vše s vlídností, dítě má v šatně věci na převlečení.

Další podmínkou seberegulace dítěte – umí se přizpůsobit skupině dětí ve třídě tak, aby hrubě nenarušovalo činnosti ostatních dětí (řev, ignorování učitelky, ubližování dětem, neřízený pohyb). Pokud dítě základní sebeobsluhu a seberegulaci nezvládá, znamená to, že ještě nemá zvládnuto odloučení od matky a je třeba tuto fázi dokončit v rodině, nikoliv v MŠ.  Náplní činností v mateřské škole není přebírání rodičovské role, ale vzdělávání dítěte. Také přirozené „zlobení“ dítěte není pro nás problémem, hranici únosnosti s ohledem na ostatní děti ve třídě však určují kvalifikované třídní učitelky.

Co bude dítě potřebovat s sebou:

  • bačkory y bez zavazování, ne gumové, ne kroksy
  • jedny tepláky/legíny do třídy, druhé na ven
  • náhradní oblečení (triko, spodní prádlo, ponožky), vše v látkové tašce nebo batůžku
  • další podepsanou látkovou tašku pro odpolední pobyt na zahradě
  • oblečení na ven dle aktuálního počasí, holiny
  • pohodlné oblečení do třídy (trika, tepláky, ne košile, knoflíčky, lacly a další složitosti
  • dle potřeby hřeben
  • papírové kapesníčky vždy na začátku měsíce, jedny vlhčené a jedny klasické či vytahovací (dobrovolné)
  • pyžamo, pokud dítě neodchází pravidelně po obědě
  • věci pokud možno podepište alespoň monogramem
  • před odchodem ze školky (ráno i odpoledne) udělejte pořádek ve vaší přihrádce v šatně a veďte k tomu i dítě

První dny a týdny ve školce – jak to probíhá:

Počáteční fáze adaptace

Rodič chodí s dítětem do MŠ včas, aby se předešlo zbytečnému stresu. Po vstupu do třídy se rodič dle domluvy s učitelkou s dítětem rozloučí a zůstane na telefonu. Reakce dětí jsou měřítkem pro pokračování nebo přerušení tohoto pokusu o odloučení. Pokud dítě po odchodu rodiče dlouho pláče a je k neutěšení, nic ho nezaujme, je třeba rodiče přivolat.

V případě, že dítě zvládne první odloučení od rodiče bez problému, je možné přistoupit k dopolednímu pobytu dítěte ve školce včetně oběda. Tak je tomu například v případě, když dítě protestuje proti odchodu rodiče, avšak nechá se učitelkou utěšit a alespoň chvilkami si hraje. Rodič je však dosažitelný pro případ, že by dítě potřebovalo jeho podporu.

Přechod na odpolední pobyt s odpočíváním

Tato fáze nastává tehdy, když dítě zvládne dopolední pobyt v MŠ bez pláče a akceptuje učitele jako „bezpečnou základnu“, nechá se od něj uklidnit, hraje si a zapojuje se samostatně do činnosti s ostatními dětmi. Nejprve dítě zkouší odpolední pobyt ve školce maximálně dvakrát týdně. Pokud dítě při prvním pokusu pláče a je k neutišení, je potřeba s dalším pokusem odpoledního pobytu několik dnů vyčkat. Pokud dítě zvládne bez problému odpočívat dvakrát týdně, může být odpolední pobyt postupně častější.

Adaptace je ukončena v případě, že se dítě cítí v MŠ bezpečně, nemá strach, je klidné, hraje si, zkouší nové činnosti a pokouší se navazovat kontakty s ostatními dětmi.

Při nástupu do školky – co dělat:

1) Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je
  • můžete využít obrázkovou knihu nebo si popovídat s kamarádem, který už do školky chodí
  • vyhněte se negativním popisům např. „Ve školce budeš muset poslouchat, apod.
  • respektujte náš adaptační program a doporučení  třídních učitelek
2) Zvykejte dítě na odloučení
  • při odchodu např. do kina, řekněte dítěti, že odcházíte, kdo se o něj bude v době vaší nepřítomnosti starat a ujistěte jej, že se vrátíte (potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout) chybou je “vyplížit” se tajně z domu – dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje
  • učte své dítě vydržet po určitou dobu bez vaší přítomnosti v jiném prostředí než doma
3) Veďte dítě k samostatnosti, zvláště v hygieně, oblékání a jídle, a to již před nástupem do školy
4) Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky
  • ujistěte dítě, že to určitě zvládne
  • pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah – nikdy proto školkou dítěti nevyhrožujte – např. „Když budeš zlobit, nepůjdeš po obědě “ a podobně.
5) Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní
  • pokud je dítě první dny plačtivé, je to normální, vždyť prochází velkou změnou. Buďte mu oporou, povzbuzením, ne však lítostiví.
  • rozloučení by se nemělo příliš protahovat
  • buďte hlavní autoritou – nenechte se dítětem manipulovat či vydírat
6) Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (např. oblíbeného plyšáka)
7) Plňte své sliby
  • když řeknete, že přijdete po obědě nebo hned po odpolední svačině, měli byste svůj slib dodržet
8) Platí, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti
  • děti dokáží velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů
  • není-li rodič připraven dát dítě do MŠ, má obavy, přenáší to na své dítě  a adaptace je problémová
9) Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny
  • dítě by si mělo ve školce postupně zvykat, chodit do ní rádo (ne za odměnu). Je možné jej po nějaké době odměnit, ale ne podmínečně. Nejvhodnější je slovní pochvala, podpořit sebevědomí. Vhodná je odměna prožitkem např. návštěva oblíbeného místa, formou oblíbené aktivity.
  • samozřejmě, pokud den ve školce proběhne v pohodě – pochvalte dítě, povzbuďte jej, apod.
10) Poraďte se s učitelkou o možnostech postupné adaptace dítěte

Děkujeme vám za spolupráci, trpělivost a pochopení. Společně to zvládneme.